Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Počítačem podporované experimenty ve výuce chemie na střední škole
Stratilová Urválková, Eva ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent) ; Nesměrák, Karel (oponent)
Název: Počítačem podporované experimenty ve výuce chemie na střední škole Abstrakt Školní experimentální praxe žáků by měla reflektovat stav reálné laboratoře, aby přírodní vědy nebyly pro žáky odtržené od reality. V tom případě je potřeba do výuky zařadit instrumentální techniku, bez které se žádná současná laboratoř neobejde. Pro školní podmínky jsou v tomto ohledu vhodné školní experimentální systémy, které spojují moderní technologie s možností uplatnění metod orientovaných na žáka (např. badatelsky orientovanou výuku), které připravují žáky na celoživotní učení. V České republice dochází v posledních letech k postupnému průniku počítačem podporovaných experimentů do přírodovědného vzdělávání, avšak není mnoho výzkumů, které by zjišťovaly, zda jsou na jejich použití žáci i učitelé připraveni a jakým způsobem začleňují čeští učitelé počítačem podporované experimenty do výuky. Realizovaný výzkum se zjišťoval pomocí dotazníkového šetření postoje učitelů chemie (N = 65) a studentů učitelství chemie (N = 38) k měřicím přístrojům. Zároveň se prostřednictvím akčního výzkumu na dvou školách (3 učitelky chemie, 50 žáků celkem) pokoušel popsat, jak dochází k začleňování počítačem podporovaných experimentů do výuky chemie. Zapojení žáci vyplňovali pre- a post-dotazník zjišťující změnu postojů k přístrojům ve...
Úlohy se školními měřicími systémy pro využití na SOŠ se zaměřením na chemii
Jenčuš, Henrich ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
Většina dostupných experimentů pro práci se školními měřicími systémy se zaměřuje na gymnaziální úroveň. Nicméně s rozšířením sofistikovanějších čidel se nabízí možnost vypracovat experimenty pro chemické střední odborné školy (obor Aplikovaná chemie). Tyto experimenty mohou těžit z výhod SOŠ - více času v laboratoři, lepší přístrojové vybavení a širší nabídka učiva umožňující náročnější experimenty. Zároveň však mohou posloužit jako nadstavbové experimenty pro gymnaziální úroveň chemického vzdělávání. V teoretické části jsou diskutovány školní měřicí systémy, jejich využití pro výuku chemie, nabídka různých čidel a jejich přednosti a nedostatky a také zdroje dostupných úloh, jejich kategorizace a porovnání s oblastmi RVP. Tato práce dále představuje sadu 5 různorodých vypracovaných a v laboratoři ověřených úloh vybraných v souladu s požadavky rámcových a školních vzdělávacích programů pro chemické SOŠ. Kromě sepsaného procesu jejich návrhu a ověření v této práci jsou v příloze poskytnuty vypracované materiály pro přímé využití v laboratorních cvičeních, rozdělené na část didaktickou - pro učitele a část pro žáky. Klíčová slova střední odborné školy chemické, školní měřicí systémy, obor aplikovaná chemie, sbírka experimentů
Alternativní zařízení pro měření a sběr dat a jejich možnosti využití ve výuce chemie
Staníček, Jan ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
Školní měřící systémy (ŠMS) mají za sebou již delší historii a stávají se dnes čím dál více běžným a efektivním pomocníkem ve výuce chemie. Rozšíření ŠMS však může bránit nedostatek finančních prostředků, který je pro některé učitele hlavním důvodem, proč se ŠMS ve výuce chemie nepracují. Pro řešení tohoto problému je proto vhodné hledat levnější zařízení, která by mohla sloužit jako alternativa ke značkovým ŠMS, a která by si mohl dovolit každý učitel. Expanze mezinárodních internetových obchodů a možnost levné mezinárodní přepravy vedly k tomu, že se začínají objevovat levné alternativy k relativně nákladným značkovým ŠMS či profesionální instrumentální technice. Je tedy žádoucí tyto alternativy ŠMS hledat a testovat jejich potenciál k využítí ve výuce chemie jako levnější náhrady ke značkovým ŠMS, což je také hlavním tématem této práce. Výsledky této práce ukázaly, že taková levná zařízení jsou dobře dostupná a při jejich nákupu lze uspořit značné množství finančních prostředků. Tyto alternativy školních měřicích systémů poskytují data a výsledky v souladu s očekáváním, přičemž výstupy těchto zařízení a čidel se významně neliší od výstupů poskytovaných značkovými školními měřicími systémy a jsou uspokojivě reprodukovatelné. Nevýhodou může být delší doba dodání zboží ze zahraničního e-shopu a...
Databáze úloh pro práci se školními měřicími systémy na SŠ
Jenčuš, Henrich ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
V této práci byla navržena nová databáze chemických pokusů se školními měřícími systémy pro demonstrační a badatelsky orientovanou výuku. Pro získání informací o důležitých aspektech pokusů, podle kterých si učitelé volí, zda zahrnou daný pokus do výuky bylo provedeno šetření mezi učiteli ve dvou krocích, nejdříve formou rozhovorů a následně pomocí dotazníku. Také byla provedena rešerše aktuálních zdrojů v českém jazyce a zhodnoceno jejich uspořádání a materiály zde umístěné. Nakonec bylo vytvořeno dvanáct vzorových pokusů pro tuto novou databázi, které jsou součástí přílohy této práce.
Počítačem podporované experimenty ve výuce chemie na střední škole
Stratilová Urválková, Eva ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent) ; Nesměrák, Karel (oponent)
Název: Počítačem podporované experimenty ve výuce chemie na střední škole Abstrakt Školní experimentální praxe žáků by měla reflektovat stav reálné laboratoře, aby přírodní vědy nebyly pro žáky odtržené od reality. V tom případě je potřeba do výuky zařadit instrumentální techniku, bez které se žádná současná laboratoř neobejde. Pro školní podmínky jsou v tomto ohledu vhodné školní experimentální systémy, které spojují moderní technologie s možností uplatnění metod orientovaných na žáka (např. badatelsky orientovanou výuku), které připravují žáky na celoživotní učení. V České republice dochází v posledních letech k postupnému průniku počítačem podporovaných experimentů do přírodovědného vzdělávání, avšak není mnoho výzkumů, které by zjišťovaly, zda jsou na jejich použití žáci i učitelé připraveni a jakým způsobem začleňují čeští učitelé počítačem podporované experimenty do výuky. Realizovaný výzkum se zjišťoval pomocí dotazníkového šetření postoje učitelů chemie (N = 65) a studentů učitelství chemie (N = 38) k měřicím přístrojům. Zároveň se prostřednictvím akčního výzkumu na dvou školách (3 učitelky chemie, 50 žáků celkem) pokoušel popsat, jak dochází k začleňování počítačem podporovaných experimentů do výuky chemie. Zapojení žáci vyplňovali pre- a post-dotazník zjišťující změnu postojů k přístrojům ve...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.